דילוג לתוכן הראשי

ניכור הורי בהליכי גירושין

 איך קורה שילד שונא את אביו מקלל אותו ואף מרביץ לו? איך קורה שהאבא לא יכול לחגוג יום הולדת עם הילד ומקבל חסימות בווצאפ? איך קורה ש-200 אבות גרושים מתאבדים בשנה בהליכי גירושין מכוערים ונקמנים.                                                                                                                                                                                                                                                      

"ניכור הורי" זו המילה שהחליטו בבתי המשפט אשר תגדיר מצב בו הילד "מנותק" מאחד ההורים ולא יודע בעצמו למה(בדרך כלל מהאב אבל יכול לקרות משני הצדדים, אתייחס מהזווית הזו בכל המאמר).

לכל מי שנתקל במושג הזה לראשונה אנסה להסביר מדוע המושג מאוד קר בעיניי...מאוד שטחי ולא מסוגל להסביר את עומק הכאב, התסכול  וחוסר האונים שחש הורה שהילד שונא אותו.

כן...המצב נורמאלי כאשר הילדים גרים בבית עם השני הורים ואז אין כמעט מצב שהילד שונא, מתעב, לא מעוניין לדבר ואפילו לא יודע למה...לכל אלו שחושבים שיש מצבים כאלה תחכו להמשך... לא מדובר במצב שילד מתבגר מתחיל למרוד או לשנוא נקודתית את כל העולם וכל מי שמסביבו... זה כמובן יכול להיות מצב במקרים קיצוניים אך אז השנאה תהיה לכל העולם ולשני ההורים...

כשמדברים על ניכור הורי אנו מדברים על מצב בו הילד מנתק טלפונים או לאחר מכן כבר לא עונה להודעות...חוסם ווצאפ..מקלל... שונא...משפיל... ומתייחס את ההורה שלו כמו סמרטוט רצפה במקרה הטוב.

אני רוצה שתדמיינו מצב שהאבא רוצה שהילדים יגיעו אליו לשבת או ביום רגיל והילדים לאט לאט פחות פחות באים...בהתחלה בתירוצים...לאחר מכן הם עסוקים..ובסוף אותו אב יושב ובוכה כשליבו שותת דם כי הילד שלו קילל אותו...טרק לו את הדלת בפרצוף...לעיתים יורק עליו...אומר לו שהוא אבא חרא וזבל ועוד שלל אמירות אשר מפלחות את הלב ומרסקות אות ומבפנים לילד שהוא כל כך אוהב ומגיע במיוחד לקחת אותו ולבלות איתו...ללמד אותו את כל מה שהוא ידוע ולנסות להצמיח אותו כפי שאבא אמור לעשות.

דמיינו מצב שהאבא חוגג לעצמו יום הולדת לבד וכאשר מגיע יום ההולדת של הילד הוא לא מסוגל להביא לו מתנה...לחגוג איתו...לדבר איתו...הוא לא מגיע לאירועים בגן או בבית הספר...הוא מנותק לחלוטין...מרגיש כמו הורה שכול לילד חי.

ניכור הורי-איך זה קורה בגירושין

בפועל האבא חסר אונים כי האמא לא מסייעת לו שהילדים יגיעו אליו...זה מתחיל כשלעיתים מטרפדת נקודתית ואומרת כי הילד חולה...עסוק...אבל האמת שכל הרעל שהילד סופג בבית נגד אביו מספיק בשביל לעשות את העבודה...הרעל חודר לאט לאט עד שנוצרת שנאה תהומית. לאחר מכן אותם נשים מנכרות ייתממו ויגידו שזה בכלל לא הם אלא בחירה של הילד...ואם האב צעק על הילד או התנהג באסרטיביות בתחילת הדרך כי הילד לא רצה לבוא והוא ניסה לממש את אבהותו ודרך חינוכו הן ירהיבו עוז ויטענו בשקר ומניפולציה כי האב אגרסיבי או אלים וזו הסיבה שהילד לא רוצה לבוא אליו...זה המסלול של הניכור וזה המסלול שמדינת ישראל מכשירה במו ידיה את התופעה הפושעת שמייצרת ילדים יתומים להורה חי מצד אחד ומהצד השני "הורים שכולים לילדים חיים.  ישנה אף קבוצה בשם זה בפייסבוק...קבוצה של הורים מרוסקים שמי שייכנס לשם לא יוכל להשאיר את עינו יבשה...דמעות של דם בכל פוסט ופוסט.

ניכור הורי-מדוע זה קורה?

במקרה של גירושין כל צד סוחב עימו רגשות אכזבה, עצב תיסכול, כעס וכ'...עד כאן זו תופעה מוכרת בהליכי גירושין ומי שחווה את העניין עם חבר או חברה קרובה יודע שיש תקופה שהכל מתערער...הבית התפרק ואם מדברים על מקרים של בגידה וכו' התיסכול והכעסים מרקיעים שחקים...

אבל "ניכור הורי" הוא הרבה יותר חמור וממש תופעה של פשע כנגד הילדים והגרוש. מה שקורה הוא שהילד נמצא בבית ושומע כל הזמן כמה אבא שלו לא בסדר..כמה הוא פגע באמא...כמה הוא לא רוצה לשלם וכו..

הכעסים וכל השליליות הזו נכנסים לראשו של הילד שכמובן תלוי במי שהוא נמצא לידו וסמוך על שולחנו שזו כמובן האם במרבית המקרים כך שנוצר פה מצב של תלות ורצון לספק את האם אם במודע על מנת לקבל מתנות, פרסים, כסף וכדו או בגלל מניפולציה מודעת שברור שאם אהיה לטובת האמא אקבל מזה רווחים.

כמובן שיש מקרים שהאמא ממש מכריחה את הילד להיות בצד שלה ואף תאיים עליו שהוא חייב להיות בצד שלה ואט אט נכנסת השנאה ושוטפת את ראשו של הילד...אט אט הוא מתחיל לפתח כעס שהופך לשנאה והופך לסלידה עד ניתוק מוחלט וחוסר רצון להיות ליד אביו ולדבר איתו. הילד לא מסוגל לשאת את השנאה ולהיות באמצע.

ניכור הורי-איך מצליחים להשפיע על הילד?

כולנו יודעים שכשיש לנו חברה שכל הזמן תספר רע על חברה אחרת ותכניס לראשנו רעל גם אם נתנגד לה בסופו של יום לרעל יש השפעה... הרעל נכנס לאט לאט ומשפיע...אם יגידו לנו משהו רע על מישהו מרבית האנשים לא יטרחו לבדוק או לאשר אלא פשוט יתרחקו מאותו אדם ויסלדו ממנו...כמובן שזו טעות יסודית בהתנהגות אבל זה למאמר אחר.

ילד הוא יצור בוסרי בנפשו ובמוחו ולכן הרבה יותר קל להשפיע עליו ולהכניס בו כעסים, תיסכולים ותבניות שליליות על החיים.

ילד רואה את החיים בשחור לבן וחושב שאם מישהו פגע באימו (לדבריה) הוא נהיה לוחם צדק שמגן על אימו והוא עושה את המעשה הנכון. לחילופין הוא תופס צד ברמה המשתלמת לו חומרית.

העניין הוא שגם אם זה נכון הרי בדרך כלל במסגרת הגירושין יש פגיעות הדדיות אחד בשני וכעסים ותסכולים הדדיים...ובכל מקרה כל אדם ראוי לחרטה על מעשים, סליחה וכפרה ויציאה לדרך חדשה...

בדרך כלל אנשים אלו הם אנשים שאינם סולחים לאיש כדרך חיים ורואים את החיים בשחור לבן כך שהמסר שהם מעבירים לילד שלהם הוא גם מסר גרוע מאוד לחיים והילד יגדל בדיוק אותו דבר שישנא את כולם ויחיה את החיים בשחור לבן ולא יהיו לו קשרים חברתיים כיוון כשל מי שיעשה לו משהו שלילי או יריב איתו אוטומטית הוא ימחוק אותו באופן מיידי...מיותר לציין שילד כזה בסופו של דבר יתנהג באותה צורה אל האם שהסיתה אותו נגד אביו...יעשה מניפולציות והבומרנג יחזור לאם ביתר שאת. מחקרים מראים כי ילדים שגדלו ללא דמות אב בסכנה של עשרות אחוזים יותר מילד נורמטיבי לפשע, אלימות, דיכאון, הימורים וכו'.

טיפלתי במקרים של החזרת הקשר בין ילדים לאבות בהצלחה ולאחרונה בעקבות קורס מטפלים שאני עובר אני מבין שיש לעשות תהליך טיפולי שחובה לכל המשפחה במקרה כזה. רק עבודת שורש רצינית יכולה לשנות דפוסים כאלו.

אז מה הפתרון לניכור הורי

ראשית ובהמשך לפסקה האחרונה אני סבור שכאשר יש ניכור הורי הדבר מראה על חוסר הבנה בהתנהלות חברתית אישיותית תקינה מצד המנכר.

אימהות במקרה זה חושבות שאם הם שונאות את האב מותר להם לפגוע בקשר הרגשי החשוב והברור בין ילדים לאביהם.

לעיתים מפלס השנאה כל כך עצום שבשם הנקמה מותר הכל... מערבים את הילד בכל תיק הגירושין או סתם בזה שהאב לא משלם מזונות לצורך הדוגמא ומשניאים עלי ואת הילד.

הפתרון לניכור הוא תהליך ארוך סיזיפי ומייגע הן מול הילד והן מול האם בליווי איש מקצוע רגיש, נחוש ומבין. אני יכול לומר שהחזרתי ילד לאביו גם לאחר 9 שנות נתק וזו ממש שליחות ופיקוח נפש מבחינתי.

 

 

 

האם עורכי דין ובתי המשפט פותרים מצב של ניכור הורי?

לצערי בתי המשפט נחלו כישלון חרוץ בטיפול בתופעת הניכור במשך שנים רבות והראייה היא קרוב ל-200 אבות גרושים המתאבדים בשנה ע"פ הצהרה של היחידה למניעת אובדנות במשרד הבריאות שהייתי אף שותף לישיבות עבודה עימם ולראיון שקיימתי בתוכניתי עם מנהלת היחידה אתם מוזמנים לצפות כאן.

https://www.youtube.com/watch?v=C3O72FIfjOI&t=6s

לאחרונה הוקם מוקד מיוחד במחוז תל אבי לטיפול בתופעה אשר משפר במעט את המצב אך בסופו של דבר ההשפעה של אם מנכרת היא ההשפעה המכרעת ואין סיכוי להינצל מהעניין רק דרך בתי המשפט ועורכי הדין נקודה.

למעשה פנייה לבתי המשפט יגרור אכזבה רבה וביזבוז כספים נוראי עם תוצאות דלות עד אפסיות. התהליך יכול לקחת שנים והנתק כבר קיים ורק מתעצם עד שיאבדו הסיכויים.

לאחרונה אף יצא פסק דין לגבי ניכור הורי אשר בו כתב בית המשפט מפורשות בפסק הדין שקצרה ידו מלהושיע והוא מסיים את פסק הדין לאחר שנים של ניסיונות טיפול, סנקציות והשפעה בייאוש גדול שהוא לא הצליח להחזיר את הקשר בין הבן לאביו ומסיים בתקווה גדולה שאולי כאשר הילד יגדל ויבין מה עשו לו, יתפקח והוא ישוב לדבר עם אביו.

שופט נוסף אמר לאחד המתדיינים בסכסוך גירושין כי "בתי המשפט לא בנויים לטפל במקרי קיצון כאלו וכי הוא יעשה דייסה מחייהם של בני הזוג ואם יצטטו אותו הוא יכחיש"

לאמירות ולפסקי דין אלו מתווספים עשרות מקרים בשנה אשר חוץ מהוצאות של עשרות אלפי שקלים לעורכי דין, פסיכולוגים ומכונים שונים, פסיכאטריים ומטפלים לא יוצא דבר...

בתי מהשפט היו יכולים והיו צריכים אגב להעביר משמורת מיידית מהאם המנכרת לאב אך נמנעים מלעשות זאת בשלב הראשוני עד אשר מקבעים מצב אשר אינו ניתן לתיקון.

אציין כי ישנם פסקי דין מפורשים היום שאומרים שהורה שלא דואג שילדיו ייפגשו עם ההורה האחר בצורה אקטיבית מאבד את זכותו ההורית ובעצם פוגע רגשית וגם פלילית בילד וכמוהו כהתעללות בילד...

בתי המשפט נותנים המון צ'אנסים לתיקון המצב מתוך ראייה שהאם היא הגורם המשמעותי ועם יכולת ההשפעה המיטבית על הילד ולכן אם נשפיע עליה לתקן דרכיה הכל יסתדר ויהיו יחסים תקינים בין הילד לאביו אך מסתבר שבדרך כלל מדובר בנשים עם בעיות נפשיות בעצמם או עם הפרעת אישיות כזו או אחרת עד אשר ללא טיפול לאם שום דבר לא עוזר.

במקרים רבים גם אם בתי המשפט מכריחים את האם להגיע עם הילד למטפל או עובד סוציאלי (בכפייה כמובן שאם לא יגיעו יקנסו ב-500 ₪ לכל פגישה) הילד מסתבר מתודרך בבית מה  להגיד ומה לא...ובמקרים אחרים גם ממציא אלימות או פגיעו מיניות לכאורה שעבר על מנת להצדיק את ניתוק הקשר והשנאה לאב.

אתם יכולים רק לתאר לעצמכם כמה צער והשפלה מרגיש אב שכה אוהב את בנו לגבלות שהוא הגיש נגדו תלונה במשטרה על אלימות או פגיעה מינית ואיך ליבו שותת דם...

אתם גם צריכים להבין שמאותו רגע אותו אב יקבל צו הרחקה אוטומטי עד אשר יתברר העניין שבדרך כלל לוקח 6 חודשים לפחות ואז הוא לכל היותר יכול לראות את ידלו שעה בשבוע ב"מרכז קשר" תחת פיקוח ובקרה של איש אבטחה ועובד סוציאלי אשר נמצא יחד אתו בחדר ומפקח על מעשיו אפילו ברה שאוסר עליו ללחוש באוזן לבנו.

משהו שאתם יכולים לעשות לגבי ניכור

פגשתם משפחות שהילדים לא בקשר עם אחר ההורים? אל תשבו מהצד..דברו..שכנעו..תשפיעו..אתם יכולים להציל נפש וכידוע "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו".

משה אייל



 

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מתגרשים? היזהרו מהפחדות והבטחות

  אם החלטתם להתגרש או שאתם נמצאים בשלבי הגישוש לפני אתם לבטח מקישים בגוגל את המילה "עורך דין לגירושין" או אחד משורשי ההטיות של המילה גירושין ברחבי המרשתת. מדוע אתם עושים זאת ולא מחפשים למשל נגשר או מטפל לאירוע רגשי כל כך קשה ומטלטל? אירוע שמרסק את מבנה המשפחה ומהווה נזק נפשי לכם ולילדיכם המשותפים? כי אצל 99% מכם התת מודע עם שלל התוכניות שצפינו בהם כל החיים משדר לנו שגירושין=מלחמה ואם אנו יוצאים לקרב אנו זקוקים למישהו שיודע להילחם,להרוס,להשמיד ולקבור את הצד השני עד אשר יתמוטט זב דם עם איברים קרועים ומי טוב למטרה הקדושה כל כך אם לא עורך דין חם מזג, רע ואכזר שיודע למוטט את הצד השני עם חרב משפטית חסרת רגש, היגיון והבנה של מה נכון וכיצד לנהוג באירוע רגשי מטלטל כל כך? מי טוב לנהל את הקרב מאשר שופט שאינו באמת יודע את סודותינו הכמוסים ואת ההבנה הייחודית שלנו כיצד התנהלנו כמשפחה ומה הסיכומים הפנימיים בינינו? (במרכאות כמובן 😊 ) ואז אנו נהיה הצד המנצח קרי נקבל את כל מבוקשינו ונשאיר את הצד השני חסר כל. אז עורך הדין המצוחצח יסביר לחלקכם איך הוא יקרע את הצד השני ואתם תשבו מחכחי י

משבר נפשי ואיך יוצאים ממנו

מי מאיתנו לא חווה תקופה קשה או משבר? מי מאיתנו לא עובר קשיים כאלו ואחרים כמו פרידה מחבר, גירושין, מריבות, בעיות בעבודה, חוסר סיפוק כללי וכו'. התקופות הללו  מכניסות אותנו למצב של עייפות, חוסר חשק לעשות דברים, לצאת, לבלות...ומפחיתות את החשק לאינטראקציה חברתית כאשר לעיתים מקצינים עד כדי דיכאון קל או מג'ורי. (תלוי בהימשכות התקופה) רק אדם שחווה תקופה קשה או סיזיפית בחייו יכול להבין את הנאמר כי לרוב סביבתו של האדם בכלל לא מבינים מדוע הוא במצב חסר או עצוב? הסביבה רואה אדם כתמול שלשום עם ידיים רגליים וכו' ולא באמת מבינה שלהבדיל מאדם שהתרסק בתאונת דרכים שכל איבריו מכוסים בגבס באדם עם התרסקות נפשית השבר הוא בראש ובלב. אנשים שאינם חוו מצב עצבות מתמשך יגידו לאדם העצוב משפטים כמו: "מה יש לך להיות בבעסה? יש לך בית? אישה ? ילדים? רכב? עבודה?" על מה יש לך להיות עצוב בכלל? יש אנשים שאין להם בית או מה לאכול תלמד להגיד תודה על מה שיש ולהסתכל על "חצי הכוס המלאה"... העניין הוא שאף אחד לא מבין מה עובר במוחו והרגשתו של אדם בהרגשת עצבות....הריקנות הנוראית...המחשבות על מהות העול

עורך דין לגירושין או מגשר משפחה ?

אנשים רבים סבורים שהאפשרות הברורה כשמחליטים להתגרש היא לפנות לעורך דין לגירושין ולא למגשר משפחה. הקושי בבחירת הדרך הנכונה זה כמעט כמו להסביר לאדם שלא טעם גלידה מימיו מה הטעם שלה...רק שכאן תגלו בדיעבד שבוחרים לא נכון הטעם מר מאוד... רוב רובם של האנשים אינם מבינים כי ההחלטה הזו בדרך כלל תהיה ההחלטה הכי גרועה ושגויה שהם מקבלים בחיים ויעידו על כך אנשים שבחרו כך והבינו לאחר שנים ארוכות של מאבקים משפטיים שהיחידים שהרוויחו מההליך הם עורכי הדין...בית המשפט למשפחה שקורס תחת העומס ובכך ממשיך להצדיק את העוולות שמתרחשו בו וכמובן כל מערכות המשטרה, האכיפה, הרווחה, המכונים הפרטיים ושלל היועצים והעוזרים בכל הליך גירושין שיש בו מאבק והמון אמוציות. אז בטרם תחליטו בצורה מושכלת האם לפנות לעורך דין או מגשר במשפחה אפרוס בפניכם את התהליך והתשומות בין הדרך המשפטית לגישורית על מנת   שתוכלו להבין כיצד לבחור נכון: 1.      עלויות גבוהות- מי מאיתנו לא חושב על כסף...הליך בגישור עולה בערך 10-15% מההליך המשפטי בממוצע. 2.      עלויות כספיות בתוך ההליך- חשבתם ששכר הטרחה לעורך הדין הוא הסוף? רק התחלתם